1.MISJA SZKOŁY
„Ważne jest nauczyć ucznia – człowieka patrzeć tak,
aby widział, słuchać tak , aby słyszał”
1)Działamy po to , aby nasi uczniowie:
- a) Byli przygotowani do:
– nauki na wyższym szczeblu życia w społeczeństwie,
– kreowania otaczającego świata,
– przezwyciężania barier emocjonalnych,
– zwiększonej tolerancji dla ludzi różnych kultur i ras,
– bycia wrażliwym ekologicznie i humanitarnie,
– wykazywali się zaradnością.
- b) Umieli:
– radzić sobie w trudnych sytuacjach,
– stosować wiedzę w praktyce,
– odróżniać dobro od zła.
- c) Realizowali:
– swoje marzenia, plany,
– zasady i wartości,
– swoje możliwości.
2) Rodzice:
a)Byli zadowoleni:
– z wyników nauczania,
– z realizacji zadań szkoły.
b)Wspomagali:
– pracę dydaktyczno-wychowawczą,
– dzieci w drodze do dorosłości,
– szkołę w nowych pomysłach.
c)Uczestniczyli:
– w życiu szkoły,
– w edukacji dzieci.
3)Nauczyciele:
a)Nauczyli uczenia się,
b)Sprzyjali rozwojowi osobowości ucznia,
c)Rozwijali samodzielność, przedsiębiorczość i poczucie odpowiedzialności ucznia,
d)Kształcili obywateli Europy XXI wieku,
e)Uczyli kulturalnych i bezpiecznych zachowań,
f)Rozwijali poczucie solidarności i pomagali sobie nawzajem,
g)Opiekowali się każdym uczniem,
h)Jak najlepiej przygotowali uczniów do dalszej nauki,
i)Uczyli krytycyzmu wobec negatywnych wzorców proponowanych przez rówieśników i środki masowego przekazu.
2.WIZJA SZKOŁY
1)Zespół Szkół w Baranowie jest szkołą przyjazną, bezpieczną i promującą zdrowy styl życia.
2)Pielęgnuje i rozwija dziedzictwo kulturowe w regionie,
3)Pamięta o przeszłości,
4)Panuje w niej klimat sprzyjający twórczej pracy uczniów i nauczycieli,
5)Kształtuje ona ucznia szanującego innych, odpowiedzialnego i świadomie podejmującego decyzje w szybko zmieniającej się rzeczywistości,
6)Szkoła uwzględnia potrzeby i możliwości uczniów, rozwija uzdolnienia i zainteresowania wychowanków,
7)w działaniach na rzecz wszechstronnego rozwoju dziecka współpracuje z rodziną, instytucjami i środowiskiem lokalnym.
- 10
1.Oddział przedszkolny zapewnia bezpłatne wychowanie i nauczanie zgodnie z podstawą
programową, której czas realizacji wynosi co najmniej 25 godzin tygodniowo.
- Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest:
- wspomaganie dzieci w rozwoju uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,
- budowanie systemu wartości w tym wychowanie dzieci tak, aby lepiej orientowały się w tym co złe i co dobre,
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek,
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną , zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczymi technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych
- wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się przez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej,
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- Oddział przedszkolny zapewnia opiekę, wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, tworząc warunki umożliwiające dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.
- Wobec rodziców oddział przedszkolny pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze – informuje na bieżąco o postępach dziecka, ewentualnych problemach, uzgadnia wspólnie kierunki i zakres zadań realizowanych, wspomaga rodzinę w wychowaniu dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
- Działania wychowawcze i edukacyjne koncentrują się w szczególności na :
- zapewnieniu opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnieniu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowanie odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijaniu wrażliwości moralnej,
- kształtowaniu umiejętności obserwacji poprzez spacery, wycieczki poza teren szkoły oraz wycieczki autokarowe poza teren Baranowa. Ułatwianiu i rozumieniu zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzeniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażaniu własnych myśli i przeżyć,
- rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji i ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych,
- organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi oraz wspieranie ich rozwoju poprzez umożliwienie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia,
- zagwarantowaniu dzieciom właściwej opieki profilaktyczno – wychowawczej oraz edukacyjnej przez prowadzenie zajęć z uwzględnieniem potrzeb dziecka, a w przypadku dziecka niepełnosprawnego – ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
- Oddział przedszkolny na życzenie rodziców organizuje naukę religii, którą włącza się do planu zajęć oraz naukę języka angielskiego, finansowaną przez organ prowadzący.
- Dzieci nie uczęszczające na zajęcia religii mają w tym czasie zapewnioną opiekę.
- Zadania w oddziale przedszkolnym są dostosowane odpowiednio do wieku dzieci, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowania go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju i stopnia niepełnosprawności. 10. Do zadań oddziału należą również:
1) stworzenie maksymalnie korzystnych warunków wychowawczych i edukacyjnych dzieciom zdrowym i niepełnosprawnym,
2) włącznie dzieci z zaburzeniami rozwoju w życie grupy rówieśniczej na zasadzie równości praw i obowiązków i utworzenie optymalnych warunków do rozwoju,
3) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w oddziale integracyjnym, utworzonym za zgodą organu prowadzącego.
11.Szkoła podstawowa i gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, profilaktyczno-wychowawczej oraz opiekuńczej. Stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
- W zakresie szkoły podstawowej i gimnazjum:
1) Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności, które są niezbędne do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły poprzez atrakcyjne i nowatorskie programy nauczania.
2) Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:
- a) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne,
- b) rozwijanie zainteresowań na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
3) Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków Zespołu Szkół i wieku ucznia poprzez:
- a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
- b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
- c) realizowanie programu profilaktycznego i wychowawczego szkoły podstawowej i gimnazjum.
4) Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
- a) organizowanie zajęć świetlicowych,
- b) umożliwienie spożywania posiłków,
- c) prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
- prowadzenie zajęć logopedycznych,
- system zapomóg i stypendiów,
- prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, nauczania indywidualnego i kompensacyjnych,
- prowadzenie zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
5) Zajęcia prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, lekarza oraz w miarę posiadanych środków finansowych z Gminy Baranów.
- 11
1.Szkoła podstawowa i gimnazjum w zakresie nauczania zapewnia uczniom:
1) Naukę poprawnego swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem.
2) Poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym co najmniej kontynuacje nauki w następnym etapie edukacyjnym.
3) Dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści oraz wykorzystywanie zdobytej wiedzy.
4) Rozwijanie zdolności dostrzegania rodzaju związków i zależności przyczynowo-skutkowych funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp.
5) Rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego.
6) Przekazywanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata , ludzi i siebie.
7) Poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
8) Poznawania dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
9) Dostęp do Internetu i podejmuje działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
- 12
1.Zadania opiekuńcze i profilaktyczno-wychowawcze:
1) Szkoła podstawowa i gimnazjum zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej podczas ich pobytu w budynku szkolnym oraz podczas zajęć edukacyjnych odbywających się poza budynkiem.
2) Za bezpieczeństwo w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, obowiązkowych i nadobowiązkowych odbywających się w budynku szkolnym i poza budynkiem odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia.
3) W czasie przerw międzylekcyjnych opiekę nad bezpieczeństwem uczniów sprawuje nauczyciel dyżurujący.
4) W trakcie organizowanych przez szkołę wycieczek, imprez turystyczno – krajoznawczych i okolicznościowych oraz różnych form wypoczynku uczniów, za opiekę nad uczniami i ich bezpieczeństwo odpowiada kierownik wycieczki, imprezy, obozu, zielonej szkoły, kolonii i pozostali opiekunowie uczniów.
5) Zespół Szkół organizuje imprezy kulturalno – rozrywkowe – szkolne i gminne- dla uczniów przestrzegając w szczególności następujących zasad:
- a) bez zgody dyrektora Zespołu w imprezach nie mogą uczestniczyć uczniowie z innych szkół,
- b) imprezy mogą odbywać się pod nadzorem wychowawców oddziałów, nauczycieli oraz rodziców uczniów biorących w nich udział.
- 13
- Zespół Szkół realizuje zadania w zakresie pomocy materialnej poprzez:
1) Udzielanie stałej lub doraźnej pomocy materialnej uczniom, którym z powodu warunków rodzinnych lub przyczyn losowych potrzebne są szczególne formy pomocy.
- Formami pomocy materialnej o której mowa w ust.1, są:
- a) korzystanie z posiłków w formie drugiego śniadania,
- b) zasiłek losowy w formie pieniężnej lub rzeczowej przyznawany jednorazowo lub kilkakrotnie w roku szkolnym, którego wartość nie może przekroczyć 5 – krotnej wartości zasiłku rodzinnego,
- c) pomoc materialną w zakresie bezpłatnych podręczników.
- Środki na pomoc materialną dla uczniów mogą pochodzić z budżetu Zespołu i gminy.
- Pomoc materialną przyznaje uczniom dyrektor Zespołu w ramach posiadanych środków finansowych na wniosek szkolnej komisji ds. pomocy materialnej uczniom, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców – komisja w składzie wychowawca oddziału i dwóch nauczycieli uczących danego ucznia.
- 14
- Zespół Szkół wspomaga uczniów w procesie dydaktyczno i profilaktyczno-wychowawczym poprzez następujące działania:
1) Prowadzi nauczanie indywidualne w domu uczniów, którzy posiadają orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i akceptację organu prowadzącego Zespół.
2) Umożliwia wyrównanie poziomu nauki poprzez uczęszczanie na zajęcia wyrównawcze dla uczniów, którzy mają trudności w osiąganiu podstawy programowej.
3) Współpracuje ze środowiskiem wspomagając wychowawczą rolę rodziny poprzez organizowanie spotkań z rodzicami, organizowanie spotkań z lekarzem, higienistką szkolną, psychologiem, pedagogiem, Policją, pracownikami sądu, opieki społecznej, prelekcje dla rodziców.
4) Umożliwia uczniom nawiązanie kontaktu z Poradniami Psychologiczno –Pedagogicznymi.
5) Zapewnia dostosowanie poziomu sprawdzianu klasy VI oraz egzaminu gimnazjalnego w klasie III dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami ruchu, słuchu, wzroku i innymi.
6) Kieruje do poradni specjalistycznych i na podstawie orzeczeń poradni psychologiczno- pedagogicznej prowadzi zajęcia wychowawczo – dydaktyczne według programu szkoły specjalnej.
7) Ułatwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez udział w kołach zainteresowań, przedmiotowych, olimpiadach, konkursach, zawodach sportowych, rajdach, wycieczkach.
- 15
- Zespół Szkół udziela pomocy pedagogiczno – psychologicznej poprzez:
1) Kierowanie dzieci i młodzieży do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
2) Organizowanie zespołów kompensacyjnych i wyrównawczych za zgodą organu prowadzącego.
3) Organizowanie zajęć rewalidacyjnych, reedukacyjnych i terapeutycznych za zgodą organu prowadzącego.
- 16
- Zespół Szkół sprawuje indywidualną opiekę nad dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, wzroku i przewlekłymi chorobami poprzez:
1) Indywidualne podejście do dziecka zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
2) Kontakty z rodzicami w celu wspólnego rozwiązywania problemów.
3) Indywidualną opiekę wychowawcy klasowego i pedagoga szkolnego.
- Uczniów w tym również dzieci przyjęte do oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole, podlegające obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, na podstawie orzeczenia obejmuje się indywidualnym nauczaniem
- Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w tym poradni specjalistycznej
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzą nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych, z tym, że zajęcia przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzył prowadzenie tych zajęć.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole.
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym.
- Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego w zakresie określonym w orzeczeniu w odniesieniu do ucznia, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, mogą być organizowane odpowiednio:
1) z oddziałem szkolnym,
2) indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu szkoły.
- W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z ramowego planu nauczania danej klasy, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.
9.Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania , dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.
10.Na podstawie orzeczenia, dyrektor szkoły ustala zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania oraz formy i zakres pomocy psychologiczno –pedagogicznej.
11.Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:
- od 4 do 6 godzin, odbywanych w ciągu co najmniej 2 dni dla oddziałów zerowych,
- dla uczniów oddziałów I –III SP – od 6 do 8 godzin,
- dla uczniów oddziałów IV –VI SP – od 8 do 12 godzin,
- dla uczniów gimnazjum – od 10 do 12 godzin.
12.Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.
13.Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu szkoły.